8 دسامبر 2022- دانشمندان دریافته اند که ترکیب دو داروی مختلف ایمونوتراپی به نام هایAbatacept  وInterleukin-2 ، می تواند پیشرفت دیابت نوع 1 را بطور موثرتر به تاخیر اندازد. این یافته‌ها، گام مهمی به سوی ایمونوتراپی‌های مجازی است که می‌توانند با علت اصلی دیابت نوع 1 مقابله کرده و پیشرفت آن را متوقف کنند.

دیابت نوع 1، زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های بتای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می برد. ایمونوتراپی ها، داروهایی هستند که سیستم ایمنی را برای توقف یا تضعیف این حمله برنامه ریزی مجدد می کنند.

آباتاسپت و بازنویسی نحوه ی درمان دیابت نوع 1

در یک لحظه تاریخی، اولین داروی ایمونوتراپی برای دیابت نوع 1، به نام تپلیزوماب، ماه گذشته برای استفاده در ایالات متحده تایید شد.

دانشمندان، همچنین در حال مطالعه ی سایر روش‌های ایمنی درمانی هستند که امیدوارند مسیر تپلیزوماب را دنبال کنند تا طیف وسیعی از درمان‌های مختلف را در اختیار ما قرار دهند تا بر قسمت‌های مختلف حمله ایمنی در دیابت نوع 1، تاثیر گذارند. این شامل دارویی به نام Abatacept است که در حال حاضر برای درمان افراد مبتلا به بیماری خودایمنی آرتریت روماتوئید استفاده می شود.

دانشمندان قبلاً نشان داده بودند که Abatacept می‌تواند به افرادی که به تازگی دیابت نوع 1 برای آنها تشخیص داده شده‌ است، کمک کند تا سلول‌های بتای خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند و فعالیت سلول‌های ایمنی «قاتل» را که مسئول تخریب سلول‌های بتا سالم هستند، کاهش دهند. اما آباتاسپت، همچنین می‌تواند سطوح سلول‌های ایمنی کمکی، به نام سلول‌هایT تنظیمی یاTregs را کاهش دهد.سلول‌هایT تنظیمی، پلیس سیستم ایمنی هستند. آنها در بدن گشت زنی می کنند و سیگنال ها یا دستورات ایمنی را به سلول های ایمنی قاتل، می دهند. اگر تعدادTregs بیشتر باشد، سلول های ایمنی قاتل می توانند قانون را زیر پا بگذارند و به اشتباه به سلول های بی گناه خودی حمله کنند. بنابراینAbatacept نمی‌تواند به اندازه‌ای که می‌توانست مؤثر باشد.

یک ترکیب برنده

پروفسور واکر و تیمش می خواستند ببینند که آیا می توانند مزایای Abatacept را به حداکثر برسانند و اثرات ناخواسته ی آن را کاهش دهند. این تیم، موش‌های مبتلا به دیابت نوع 1 را با ترکیبی ازAbatacept  و یک ایمونوتراپی دیگر به نام اینترلوکین-2 درمان کردند. اینترلوکین 2، می تواند به افزایش سطح Tregs کمک کند. اینترلوکین-2، اکنون در حال آزمایش بر روی کودکان و بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 تازه تشخیص داده شده، است.

محققان دریافتند که ترکیب Abatacept با اینترلوکین-2 به موش ها کمک می کند تا تعادل مناسبTregs ، را حفظ کنند. این دارو ، تعداد Tregها را در سطح مطلوب نگه می دارد، و در کنار Abatacept به جلوگیری از آسیب ناشی از سلول‌های T کشنده، کمک می ‌کند. جمعیت سلول‌های بتای زنده در موش‌هایی که تحت درمان ترکیبی این دو دارو قرار گرفتند در مقایسه با موش‌هایی که فقط با یک ایمونوتراپی تحت درمان قرار گرفتند یا آن‌هایی که هیچ درمانی دریافت نکردند، بیش ‌تر و سطح قند خون آنها پایین‌تر بود.

این نتایج در مراحل اولیه هیجان‌انگیز است و می ‌تواند منجر به آزمایش ‌های بالینی جدید در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شود. در گام های بعدی، تیم تحقیقاتی پروفسور Walker می خواهند که ببینند آیا سیگنال‌های بیولوژیکی در موش‌ها وجود دارد که می‌تواند به آنها کمک کند تا پیش‌بینی کنند چه کسی احتمالاً از این درمان ترکیبی بیشترین سود را خواهد برد.

پروفسور واکر، گفت:Abatacept ، بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 آزمایش شده است، اما مزایای آن نسبتاً محدود بود و برخی از افراد به این درمان پاسخ ندادند. کار ما نشان داد که ترکیب آن با یک درمان دیگر می تواند عملکرد آن را بهبود بخشد. درمان دوم، اینترلوکین-2، نیز در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در حال بررسی است و این هیجان انگیز است که فکر کنیم ممکن است یک مزیت غیرمنتظره از کنار هم قرار دادن این دو رویکرد وجود داشته باشد.

امروزه بیش از هر زمان دیگری، ایمونوتراپی ها راه مهمی برای پژوهشگران هستند. آنها نه تنها می توانند تشخیص را به تاخیر بیاندازند و پیشرفت دیابت نوع 1 را در افراد در معرض خطر یا تازه تشخیص داده شده، کاهش دهند، بلکه همچنین می توانند به افرادی که هم اکنون با دیابت نوع 1 زندگی می کنند، در کنار درمان های آینده که هدف آنها جایگزینی یا نجات سلول های بتا است، کمک کنند.

منبع:

https://www.diabetes.org.uk/about_us/news/combining-immunotherapies-slow-down-type-1-diabetes